BUSINESS

UE cedează presiunilor din partea producătorilor auto și reanalizează interdicția privind mașinile cu motor cu ardere internă: Rămân până la sfârșitul secolului

UE cedează presiunilor din partea producătorilor auto și reanalizează interdicția privind mașinile cu motor cu ardere internă Rămân până la sfârșitul secolului
UE cedează presiunilor din partea producătorilor auto și reanalizează interdicția privind mașinile cu motor cu ardere internă din 2035 sursă foto: colaj foto

Comisia Europeană este așteptată marți să revocă interdicția UE privind vânzarea de mașini noi cu motor cu ardere internă începând cu 2035, cedând presiunilor intense din partea Germaniei, Italiei și producătorilor auto europeni care se luptă cu rivalii chinezi și americani, arată Reuters într-o analiză.

Măsura, ale cărei detalii sunt încă discutate de oficialii UE înainte de a fi făcută publică, ar putea duce la amânarea interdicției cu cinci ani sau la atenuarea acesteia pe termen nelimitat, au declarat surse oficiale și din industrie.

UE dă înapoi privind interdicțiile

Revizuirea probabilă a legii din 2023, care impune ca toate mașinile și camionetele noi vândute în blocul de 27 de țări începând cu 2035 să fie fără emisii de CO2, ar fi cea mai semnificativă renunțare a Uniunii Europene la politicile sale ecologice din ultimii cinci ani.

Comisia Europeană va prezenta o propunere clară de abolire a interdicției privind motoarele cu ardere internă”, a declarat vineri Manfred Weber, șeful celui mai mare grup din Parlamentul European, Partidul Popular European. „A fost o greșeală gravă de politică industrială.”

Renunțarea la interdicție a divizat sectorul. Producătorii tradiționali de automobile, precum Volkswagen și Stellantis, proprietarul Fiat, au exercitat presiuni puternice pentru relaxarea obiectivelor, în contextul concurenței acerbe din partea rivalilor chinezi cu costuri mai mici. Sectorul vehiculelor electrice consideră însă că acest lucru va ceda și mai mult teren Chinei în procesul de electrificare.

„Tehnologia este gata, infrastructura de încărcare este gata, iar consumatorii sunt gata”, a declarat Michael Lohscheller, CEO al producătorului de vehicule electrice Polestar. „Deci, ce mai așteptăm?”

Motoarele cu combustie internă rămân până la sfârșitul secolului

Legea din 2023 a fost concepută pentru a accelera tranziția de la motoarele cu combustie la baterii sau pile de combustie și pentru a sancționa producătorii auto care nu au îndeplinit obiectivele.

Îndeplinirea obiectivelor înseamnă vânzarea unui număr mai mare de vehicule electrice, iar producătorii auto europeni sunt în urma Tesla și a producătorilor chinezi precum BYD și Geely.

Producătorii europeni de automobile fabrică vehicule electrice, dar spun că cererea este sub așteptări, deoarece consumatorii sunt reticenți să cumpere vehicule electrice mai scumpe, iar infrastructura de încărcare este insuficientă. Tarifele UE aplicate vehiculelor electrice fabricate în China au ușurat doar puțin presiunea.

„În prezent, aceasta nu este o realitate sustenabilă în Europa”, a declarat săptămâna trecută reporterilor din Franța Jim Farley, CEO al Ford, anunțând un parteneriat cu Renault pentru a contribui la reducerea costurilor vehiculelor electrice. Nevoile industriei „nu erau bine echilibrate” cu obiectivele UE privind emisiile de CO2, a afirmat acesta.

UE a acordat sectorului „o pauză” în martie, permițând producătorilor de automobile să se conformeze obiectivelor pentru 2025 pe o perioadă de trei ani.

Însă producătorii de automobile doresc să continue să vândă modele cu motor cu ardere internă alături de hibrizi plug-in, vehicule electrice cu autonomie extinsă cu combustibili „neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2” – inclusiv biocombustibili produși din reziduuri agricole și deșeuri, cum ar fi uleiul de gătit uzat.

Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a declarat în octombrie că este deschisă utilizării combustibililor electronici și a „biocombustibililor avansați”.

„Recomandăm o abordare multi-tehnologică”, a declarat Todd Anderson, director tehnic la producătorul de sisteme de combustibil cu motor cu ardere internă Phinia (PHIN.N), deschide o filă nouă, adăugând că motorul cu ardere internă „va exista până la sfârșitul secolului”.

Opinii divizate

Între timp, industria vehiculelor electrice susține că această măsură va submina investițiile și va împinge UE și mai mult în urma Chinei.

„Cu siguranță va avea un efect”, a declarat Rick Wilmer, director executiv al furnizorului de hardware și software pentru încărcare ChargePoint.

Producătorii de automobile doresc ca obiectivul pentru 2030 de reducere cu 55% a emisiilor auto să fie eșalonat pe mai mulți ani și să renunțe la reducerea cu 50% pentru autoutilitare. Germania dorește ca practicile durabile, cum ar fi utilizarea oțelului cu emisii reduse de carbon, să fie luate în considerare la reducerea emisiilor de CO2.

Comisia Europeană va prezenta, de asemenea, un plan detaliat pentru creșterea ponderii vehiculelor electrice în parcurile auto ale companiilor, în special în cazul mașinilor de serviciu, care reprezintă aproximativ 60% din vânzările de mașini noi în Europa. Industria auto dorește stimulente, indicând Belgia ca o țară în care subvențiile au funcționat, mai degrabă decât obiective obligatorii.

Comisia va propune probabil instituirea unei noi categorii de reglementare pentru vehiculele electrice mici, care ar beneficia de taxe mai mici și ar obține credite suplimentare pentru îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2.

Grupurile de campanie pentru mediu spun că UE ar trebui să se țină de obiectivul său pentru 2035, argumentând că biocombustibilii sunt în cantitate insuficientă, nu sunt cu adevărat neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 și furnizarea lor ar fi prohibitiv de costisitoare.

„Europa trebuie să rămână pe calea electrificării”, a declarat William Todts, director executiv al grupului de advocacy pentru transportul curat T&E. „Este clar că electricitatea este viitorul.”

claudiu.popa@mediaflux.ro - Claudiu Popa este jurnalist, fotograf și țăran în timpul liber. Cochetează cu presa încă din liceu, când a scris la ziarele Informația Prahovei sau Actualitatea Prahoveană. ... vezi toate articolele