Cea mai veche gara din lume a fost stația de cale ferată Crown Street din Liverpool, construită în 1830, pe linia Liverpool către Manchester, transportată de locomotive, conform documentării făcută de Ionuț Becheru, realizatorul emisiunii „AfterSchool”, de la Metropola TV.
Gara era puțin mai veche decât terminalul stației de cale ferată Liverpool Road din Manchester. Gara a fost prima care a încorporat o magazie de tren și a fost demolată în 1836, deoarece stația terminală Liverpool s-a mutat în gara Lime Street. Stația Crown Street a fost transformată într-un terminal de stație de mărfuri.
Prima gară din lume înregistrată a fost The Mount on the Oystermouth Railway (mai târziu cunoscută sub numele de Swansea și Mumbles) din Swansea, Țara Galilor, care a început serviciul de pasageri în 1807, deși trenurile erau trase de cai mai degrabă decât de locomotive. Gara Mount Clare cu două etaje din Baltimore, Maryland, Statele Unite, care a fost transformată în muzeu, a fost alocată serviciului de pasageri ca și punct terminus al căii ferate din Baltimore și Ohio pe 22 mai 1830.
VĂ RECOMANDĂM ȘI: A fost inaugurată ”cea mai frumoasă clădire din lume”. Construcția circulară din Dubai, alimentată cu energie solară și care luminează noaptea
Primele stații aveau puține clădiri sau facilități, însă lucrurile s-au schimbat în 830, atunci când au fost deschise stațiile Liverpool și Manchester Railway. Stația Liverpool Road din Manchester, a doua cea mai veche stație terminală din lume, este păstrată ca parte a Muzeului Științei și Industriei din Manchester, această gară seamănă cu un rând de case georgiane.
„Stațiile timpurii erau uneori construite atât cu facilități pentru pasageri, cât și cu mărfuri, deși unele linii de cale ferată erau numai pentru mărfuri sau doar pentru pasageri, iar dacă o linie avea un scop dublu, ar exista adesea un depozit de mărfuri în afară de gara de pasageri. Stații cu scop dublu pot fi uneori găsite și astăzi, deși în multe cazuri facilitățile de mărfuri sunt limitate la stațiile majore.”, mai povestește Ionuț Becheru.
Multe gări datează din secolul al XIX-lea și reflectă arhitectura grandioasă a vremii, dând prestigiu orașului, precum și operațiunilor feroviare. Țările în care căile ferate au ajuns mai târziu pot avea încă o astfel de arhitectură, deoarece gările ulterioare au imitat adesea stilurile secolului al XIX-lea. Diverse forme de arhitectură au fost folosite în construcția gărilor, de la cele cu edificii grandioase, complicate, în stil baroc sau gotic, până la stiluri mai simple utilitariste sau moderniste. Gările din Europa tindeau să urmeze modelele britanice și au fost în unele țări, precum Italia, finanțate de companiile feroviare britanice.
Stațiile construite mai recent au adesea o senzație similară cu aeroporturile, cu un stil simplu, abstract. Exemple de stații moderne includ cele de pe rețelele feroviare de mare viteză mai noi, cum ar fi Shinkansen în Japonia, THSR în Republica China, liniile TGV în Franța și liniile ICE în Germania.
„În Romania avem exmple de gări cu o importanță istorică, cum este gara din Sinaia, supranumită Gara Regală. Prima stație a fost construită în 1913 și a fost rezervată exclusiv Familiei Regale și oaspeților acesteia de la Castelul Peleș, în general lideri străini.