Începând cu vara acestui an, românii pot depune cererile pentru Cartea Electronică de Identitate a minorilor. În cazul copiilor cu vârsta de până la 14 ani, regulile sunt mai multe, dar și situațiile care pot apărea sunt mai complexe.
Cartea electronică de identitate are numeroase beneficii. În primul rând, este vorba despre o dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene. CEI are elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate. Cartea electronică de identitate poate fi folosită pentru călătoriile în statele membre ale Uniunii Europene. Cei care o dețin au acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătură electronică.
Cartea Electronică de Identitate pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 0-14 ani poate fi solicitată de părinți sau reprezentantul legal, serviciului public comunitar de evidență a persoanelor (la nivelul căruia Cartea Electronică de Identitate a fost operaționalizată) de la locul de domiciliu, situat la nivelul municipiului București, respectiv al județelor Bacău, Bihor, Brașov, Caraș-Severin, Cluj, Constanța, Dolj, Galați, Gorj, Ialomița, Iași, Ilfov, Neamț, Prahova, Sibiu, Suceava, Timiș sau Vaslui.
Date înscrise în cartea electronică de identitate:
- În format tipărit: nume prenume, cetățenie, data nașterii, sex, CNP, dar și imaginea facial și semnătura olografă.
- În format electronic: la toate datele tipărite se vor adăuga și prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.
De ce probleme te poți lovi la ghișeu când faci Carte Electronică de Identitate
La ghișeele publice din România deja sunt probleme atunci când vine vorba despre Cartea Electronică de Identitate pentru copii. Deși legea este în vigoare și copiii pot beneficia de document, angajații se lovesc de numeroase probleme tehnice. Am experimentat o astfel de situație, iar acum o detaliem, pas cu pas:
- La momentul efectuării programării, dacă se notează „pentru două persoane” părinte plus copil, programarea se face la aceeași oră, ex: 13.30 pentru ambii solicitanți. Din cauza sistemului neactualizat, timpul acordat ambelor persoane va fi de maxim 20 de minute, același ca la o persoană;
- Copiii mici nu pot fi fotografiați foarte ușor. Angajații de la Direcțiile Locale de Evidență a Persoanelor nu au fost instruiți despre cum să încadreze corect în fotografie un nou născut, un copil care nu poate sta în fund pe scaun, un copil care încă nu își poate ține capul drept din cauza vârstei pe care o are. Până acum, copiilor mici li se făcea doar pașaport, iar mulți angajați de la buletine nu știu cum să lucreze cu cei mici. De aici, timpul de așteptare pentru efectuarea pozei poate ajunge chiar și la o oră;
- Scanarea actelor poate dura foarte mult din cauza faptului că se face dosar separat și pentru copil. Și din această cauză, timpul de așteptare poate crește foarte mult;
- Mulți angajați încă nu au înțeles complet normele de aplicare a legii privind Cartea Electronică de Identitate și încearcă să ia amprentă copiilor mici, deși cărțile de identitate ale acestora nu conțin toate datele biometrice ca în rândul adulților.
Documente necesare pentru eliberarea cărții de identitate
Eliberarea cărții electronice de identitate pentru minorii cu vârsta sub 14 ani:
- certificatul de naştere (original);
- actul de identitate (original) al părinţilor sau al reprezentantului legal, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;
- certificatul de căsătorie al părinţilor (original) ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi;
- dovada achitării contravalorii actului de identitate. Taxa de 67 de lei se plătește la CEC;
- Cererea se semnează de către ambii părinţi.
Se impun mai multe reguli în cazul minorilor sub 14 ani
Pentru minorul însoţit numai de unul dintre părinţi, se prezintă declaraţia celuilalt părinte(prin care este de acord cu eliberarea actului de identitate), autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care acesta se află, la notarul public din ţară ori la autorităţile străine competente(tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare).
Imaginile impresiunilor papilare nu se preiau pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani. Cartea Electronică de Identitate se înmânează unuia dintre părinți/persoanei menționate la art. 121 din O.U.G. nr. 97/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani, nu li se eliberează carte de identitate simplă.
Eliberarea cărții electronice de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
certificatul de naştere;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;
- certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi;
La împlinirea vârstei de 14 ani, minorul se prezintă la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.
În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.
Eliberarea primei cărți electronice de identitate după împlinirea vârstei de 18 ani:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate; (găsești un model de cerere aici)
certificatul de naştere;
- declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborată cu imaginea facială preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
Valabilitatea documentului digital
Cartea electronică de identitate și cartea de identitate simplă se eliberează:
- cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
- cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;
- cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
- cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
- cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.