Ce înseamnă frumusețea masculină? Ce face ca un bărbat să fie considerat chipeș sau frumos? În deceniile trecute, imaginea masculinității occidentale a fost reprezentată de o cohortă destul de restrânsă de bărbați.
Ne vin în minte vedetele de la Hollywood precum Brad Pitt sau Leonardo DiCaprio. Dar ideea despre cum arată bărbatul „perfect” evoluează pe măsură ce lumea filmului și a modei adoptă o mai mare diversitate.
Iar importanța reprezentării este înțeleasă de brandurile globale. Peste tot în lume, standardul idealizat al formei masculine sculptate a reflectat rareori corpul bărbatului obișnuit.
Cu toate acestea, aplicațiile de socializare, precum TikTok, contribuie la schimbarea standardelor de frumusețe masculină, prezentând bărbați care, anterior, nu ar fi avut succes. Ben James, model britanic, activist și vedetă TikTok, schimbă modul în care privim bărbații supraponderali.
În 2019, în calitate de model plus-size, Ben James a participat la o campanie publicitară pentru marca de îmbrăcăminte Simply Be, alături de alte modele. A lucrat și cu Ted Baker și Asos. James a declarat pentru BBC Cuture că munca sa „oferă confort și încredere atât băieților, cât și bărbaților. James îi încureajează și le spune că sunt doriți și demni”.
În timp ce modelele feminine de talie mare, cum ar fi Lizzo și modelul Ashley Graham, au fost celebrate pe scară largă, echivalentul lor masculin a fost mai puțin în centrul atenției. Cu toate acestea, recent, marca de lenjerie intimă a Rihannei, Savage Fenty, a contribuit la normalizarea și la promovarea bărbaților cu măsuri ceva mai mari. Să fie un semn al diversificării frumuseții masculine? După cum spune Ben James:
„Mi-ar plăcea să văd industria îmbunătățită prin utilizarea diferitelor forme corporale în moduri inedite. De ce nu putem avea un „trup de tată” într-o campanie de parfumuri sau un rol principal într-un film? Accentul trebuie să se mute de la aceste forme fizice obținute în mod nenatural, pe care nici măcar actorii nu le pot susține”.
Profesorul de antropologie de la Universitatea din Edinburgh, Alexander Edmonds, a declarat următoarele:
„Din cauza sclaviei și a colonialismului, imaginile occidentale ale bărbatului frumos au fost întotdeauna foarte albe, iar în trecut au existat mai puține bariere pentru ca acest lucru să se schimbe, dar s-ar putea ca acest lucru să se întâmple acum”.
Supermodelele de culoare, precum Tyson Beckford și Alton Mason, apar cu regularitate pe coperțile revistelor GQ și ale altor reviste. Iar lumea modei se diversifică treptat, poate în parte pentru că schimbările sociale globale, cum ar fi mișcarea „Black Lives Matter”, au făcut ca brandurile să recunoască nevoia de diversitate.
„Estetica și comportamentele masculine stereotipice se schimbă. Nu mai reprezintă idealul pentru cei mai tineri. Generația Z susține androginia. Acest lucru se întâmplă foarte mult în Asia de Est, în special în cultura pop sud-coreeană”, a adăugat antropologul.
În Coreea de Sud, frumusețea masculină a devenit ceva mai feminin. Acest trend s-a accentuat odată cu ascensiunea formațiilor K-Pop, cunoscute pentru părul și machiajul lor strident. Acest tip de frumusețe ar fi considerat neortodox după standardele occidentale tradiționale, dar acum căutat și foarte influent în mass-media mainstream.
Și, ca în cazul fiecărei etnii, standardele de frumusețe din Asia de Est sunt, de asemenea, diverse. Modelul american de origine coreeană Dae Na spune: „Când am început, existau doar câteva modele asiatice, dar acum se văd mai multe. În mod exponențial, a crescut pe măsură ce industria s-a orientat mai mult către cumpărătorii asiatici sau către piața asiatică”.
Modelul american Tyson Beckford a fost recrutat de Ralph Lauren pentru a fi imaginea brandului și, de atunci, a devenit cel mai faimos supermodel masculin de culoare din toate timpurile. Modelul O’Pry a devenit cunoscut pe scena mondială atunci când a fost ales de Taylor Swift pentru a juca rolul iubitului ei pentru videoclipul Blank Space din 2014.
Iar noțiunea convențională a tipului mediteranean „înalt, brunet și chipeș” este încă în căutare, în ciuda diversității în creștere. Expresia a început să fie folosită în Europa la începutul anilor 1900, iar apoi a fost folosită în mod obișnuit la Hollywood în anii 1920 pentru a descrie starul italian Rudolph Valentino.
A rămas o expresie frecvent utilizată, deși sensul exact și deducția lui „înalt, brunet și chipeș” sunt acum mai atent analizate și dezbătute. Antropologul Shafee Hassan a declarat la rândul lui că „Bărbații mediteraneeni au un avantaj uriaș în a avea sprâncenele și părul facial de culoare închisă. Poți să-ți lași barbă… părul negru este asociat cu virilitatea”.
Frumos, după aceste standarde este actorul italian Michele Morrone. Originar din Puglia, în sudul Italiei, el a lucrat până anul trecut ca grădinar la Roma. Viața lui s-a schimbat peste noapte, când a fost distribuit în rolul principal din filmul Netflix 365 Days, care a devenit unul dintre cele mai vizionate filme de pe platforma din 2020. El îl interpretează pe șeful mafiot afumat Massimo, o figură fantastică pentru numeroșii săi fani.
Cu toate acestea, în ciuda succesului continuu al celor tradițional chipeși, frumusețea masculină înseamnă mai mult. Modelele mai în vârstă au înregistrat o creștere semnificativă a popularității. Desigur, suntem obișnuiți cu „vulpile argintii” convențional de arătoase, precum Pierce Brosnan și George Clooney, care ne împodobesc ecranele, dar acum modelele masculine mai în vârstă sunt folosite frecvent în campaniile publicitare și pe podiumuri.
Modelul masculin Orlando Hobechi a declarat recent pentru The Guardian: „În urmă cu aproximativ patru ani am observat o creștere a utilizării modelelor mai în vârstă. Dintr-o dată a apărut un interes pentru poveștile persoanelor în vârstă”, scrie BBC.