WORLD

Povestea Statuii Libertății, proiectată de Gustave Eiffel. A fost transportată peste Ocean în 214 containere, iar americanii nu aveau bani pentru soclu

Povestea Statuii Libertății proiectată de Gustave Eiffel. A fost transportată peste Ocean în 214 containere iar americanii nu aveau bani pentru soclu
Foto: Travel.com

Faimoasa Statuie a Libertății, cea care tronează pe mica insulă Liberty, la sud-est de Manhattan, la gura de vărsare a râului Hudson în Oceanul Atlantic, este, de fapt, franțuzoaică get-beget. În 28 octombrie 1886, președintele Statelor Unite ale Americii de atunci, Grover Cleveland, o inaugura la New York. A fost un cadou din partea Franței, la împlinirea a 110 ani de la Declarația de independență a SUA. Dar care e povestea Statuii Libertății, proiectată de Gustave Eiffel.

Cel care a sculptat-o este Frederic Auguste Bartholdi, iar scheletul metalic din interior a fost realizat de nimeni altul decât Gustav Eiffel, faimosul arhitect și inginer structural  care a construit și turnul din Paris care îi poartă numele și a devenit simbolul orașului.

Povestea Statuii Libertății, proiectată de Gustave Eiffel. Construcția a durat nouă ani 

Un prim model al Statuii Libertăţii, la scară mai mică, a fost turnat în bronz, fiind destinat iniţial unui far monumental, având ca sursă de inspirație Colosul din Rodos, intenţia fiind de a fi amplasat la intrarea în Canalul Suez.

Acest proiect a fost realizat în anul 1870 pentru expoziția universală de la Paris din anul 1900. Începând cu anul 1906, exemplarul a fost instalat în grădina Luxemburg din Paris.

Revenind la original, construcţia acestuia a început la Paris, în anul 1875. Începând cu proiectarea, apoi realizarea mulajelor din ghips, o operaţiune extrem de migăloasă, construcţia a fost finalizată după nu mai puţin de nouă ani, fiind predată oficial la 4 iulie 1884, şi transportată, apoi, de fregata Isere, în nu mai puţin de  214 lăzi şi 350 de componente.

Asamblarea a durat patru luni

Trebuie spus că înainte ca statuia să ajungă în America, autorul ei s-a deplasat peste ocean pentru a discuta cu preşedintele Ulysses S. Grant despre locul unde urma să fie amplasată, pentru destinaţie fiind aleasă o mică insulă în portul din New York City, denumită astăzi Liberty.

Componentele statuii au ajuns în portul New York la 17 iunie 1885, iar asamblarea lor a durat mai bine de patru luni, fiind realizată pe o insulă de pe râul Hudson, lângă New York.

Monumentul a fost inaugurat de președintele Grover Cleveland la 28 octombrie 1886.

Sculptorul care a construit statuia este Frederic Auguste Bartholdi (1824 – 1904), iar Gustave Eiffel, „părintele” Turnului Eiffel, este cel care a creat armătura Statuii Libertății. Ideea i-a venit lui Bartholdi, după ce politicianul Edouard Rene a spus, în timpul unei cine la nivel înalt, că daca în America ar „răsări” un monument care să ofere un tribut independenţei lor, acesta ar trebui făcut de ambele popoare.

Ce simbolizează coroana cu șapte țepi

Statuia o reprezintă pe Libertas, zeiţa romană a libertăţii, care stă cu un picior pe lanțul rupt al sclaviei, ţinând în mâna stângă o tablă cu inscripția „4 iulie 1776” – data ratificării Declarației de independență a Statelor Unite ale Americii, în mâna dreaptă o făclie cu flacăra aurită

Pe cap are o coroană împodobită cu şapte ţepi – fascicole de lumină – și 25 de ferestre, simbolizând cele șapte mări și continente (Africa, America de Nord, America de Sud, Asia, Europa, Oceania și Antarctica), respectiv cele 25 de nestemate ale lumii.

Speculații despre femeia care a inspirat chipul statuii

Despre sursa de inspiraţie a artistului, există mai multe opinii ale specialiştilor, unii susţinând că Isabelle Eugenie Boyer, văduva lui Isaac Merrit Singer, o femeie frumoasă și vestită în Paris, a fost chipul care l-a inspirat pe artist, iar alţii, că este vorba de mama sculptorului, Charlotte Bartholdi, de care aceasta a fost foarte apropiat, sau chiar Jean Emilie, amanta artistului…

Monumentul are o greutate totală de 225 tone, fiind construit din cupru, însă culoarea statuii este acum verde, rezultată din oxidarea materialului din care este construită.

Pentru construirea acestui monument au fost folosite 300 de foi de aramă ciocănită de 2,5 mm, în greutate totală de 80 de tone, iar armătura interioară cântărește circa 100 de tone.

Americanii nu aveau bani pentru soclu

Sistemul foarte ingenios al construcţiei, din plăci de cupru ataşate unui cadru de metal, dă statuii o flexibilitate remarcabilă care o face să reziste celor mai teribile vânturi sau furtuni, mai ales prin fixarea scheletului metalic de un pilon central foarte solid.

La bază, soclul este construit în Statele Unite, din piatră, şi are formă de stea, în interior găzduind un muzeu. Piatra din care este construit soclul este una specială şi provine dintr-un mic sat din Franța, probabil din Ruoms sau din Pouillenay, fiind aleasă pentru faptul că este foarte rezistentă la acțiunea corozivă a apei sărate.

Construcţia piedestalului a reprezentat, însă, cea mai mare problemă a ansamblului monumental, una chiar stânjenitoare, fiindcă el trebuia plătit şi construit de americani, care însă nu găseau fonduri pentru acesta.

Abia după ce torţa statuii a fost expusă în Madison Square Garden timp de şase ani, între 1876 şi 1882, într-o încercare de a atrage fonduri şi abia după ce publicistul Joseph Pulitzer a început să menţioneze numele celor care donau bani, fondurile au început să vină ceva mai simplu.

Monumentul națiunii americane 

Înălțimea totală a statuii este de 93 de metri, iar fără soclu măsoară 46,5 m.

În interiorul statuii se află o scară cu 354 de trepte pe care se poate urca, însă, după atentatele de la 11 septembrie 2001, vizitarea ei la interior a fost interzisă, pentru ceva vreme. La finalul celor 354 de trepte se află coroana statuii, care oferă celor care ajung acolo, imagini panoramice de excepţie.

În anul 1924, Statuia Libertăţii a fost declarată „monument al naţiunii americane”. Trebuie menţionat faptul că turiştii care vor să acceadă în interiorul Statuii Libertăţii, o pot face gratuit, însă în baza unei programări cu mult timp înainte, vizitatorii fiind nevoiţi să plătească doar biletul pentru feribotul ce îi transportă până pe insula ce găzduieşte monumentul, Insula Libertăţii, punctele de plecare fiind Battery Park City sau New Jersey.

[email protected] Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele