Într-un context în care România încearcă să își îmbunătățească gestionarea deșeurilor și să implementeze un Sistem de Garanție-Returnare (SGR) eficient, alegerea partenerilor strategici este una crucială. RetuRO, entitatea responsabilă de SGR, a decis încă de la început să semneze un contract de logistica cu GEODIS, un nume mare pe piața globală a logisticii și transporturilor cu cifre de afaceri anuale ajunse la 14 miliarde de euro. Dar cât de înțeleaptă este această alegere și ce implicații poate avea pentru viitorul SGR în România?
Alegerea GEODIS de către RetuRO ridică provocari legate de echilibrul puterii în această colaborare. GEODIS, cu standardele sale internaționale și procesele operaționale bine stabilite, are o tendință naturală de a impune abordări uniforme și standardizate.
După cum se știe, GEODIS nu este doar un furnizor de servicii logistice pentru RetuRO, ci un partener strategic care ar trebui să contribuie semnificativ la succesul SGR în România. Cu toate acestea, dimensiunea globală și standardizarea abordărilor sale ar putea reprezenta o sabie cu două tăișuri. GEODIS promite să utilizeze tehnologii de ultimă generație pentru optimizarea rutelor și minimizarea impactului asupra mediului.
GEODIS, fondată în 1904 în Franța, este o companie cu o istorie lungă și aparent impresionantă în logistică și transport. Parte din SNCF Group un gigant mondial cu o cifra de afaceri de 41 de miliarde de euro, este o companie de stat franceză avand ca actionar ministerul transporturilor din Franta. GEODIS se laudă cu o prezență globală uriașă, fiind activă în peste 120 de țări și gestionând operațiuni ce generează în jur de 14 miliarde de euro anual. Compania SNCF, care deține GEODIS gestionează celebrele trenuri de mare viteză TGV din Franța care ating între 320km/h și 570km/h.
La prima vedere, această companie pare a fi partenerul ideal pentru un proiect de amploarea SGR-ului din România. Însă, dimensiunea și reputația unui gigant global nu garantează automat succesul unui proiect cu provocările specifice și nuanțate pe care le prezintă o țară ca România.
Parteneriatul RetuRO cu GEODIS aduce, fără îndoială, expertiză internațională în gestionarea deșeurilor, dar această expertiză poate să nu fie întotdeauna în concordanță cu nevoile și resursele locale daca nu exista o colaboare eficienta intre ambele parti. Există riscul ca abordările standardizate si inovative ale GEODIS să nu fie compatibile cu infrastructura deficitară și provocările logistice unice din România.
GEODIS se prezintă ca un lider în sustenabilitate, cu obiective clare de reducere a amprentei de carbon până în 2030. Investițiile în flote electrice și soluții de energie verde sunt pași importanți, dar nu sunt neapărat suficienți. Impactul real al acestor măsuri în contextul specific al României rămâne de văzut, mai ales că sistemul este la început. Într-o țară unde infrastructura verde este încă în stadiu incipient, promisiunile grandioase ar putea să sa fie greu de implementat .
Succesul SGR-ului din România nu trebuie să devină o simplă bifă în portofoliul internațional al GEODIS, ci o inițiativă reală, cu impact real pentru mediu și pentru români.