O românca a fost primită în Academia Regală a Belgiei. În cadrul sesiunii de primire de noi membri, care a avut loc sâmbătă, 1 octombrie 2022, Dominque Nasta a primit însemnele Academiei Regale a Belgiei, devenind și primul academician distins pentru activitatea în artele filmului.
Licențiată în filologie germanică la Universitatea din București și doctor în filosofie și litere la Universitatea Liberă din Bruxelles, Dominique Nasta conduce secția Cinema la ULB din 1991.
A fost profesor invitat la Universitățile din Montreal (2013), Strasbourg (2015), precum și la Universitatea din Buenos Aires (2019).
A publicat mai multe cărți ca autor unic sau co-editor, printre care: “Contemporary Romanian Cinema: The History of an Unexpected Miracle“ (2013), ), “Meaning in Film: Relevant Structures in Soundtrack and Narrative“ (1992), “Le son en perspective: new research“ ( 2004), “Le Mélodrame filmique revisité“ (2014), “La chanson dans les cinémas d’Europe et d’Amérique Latine 1960-2010“ (2019).
De asemenea, Dominique Nasta este autoarea a numeroase eseuri și capitole de lucrări colective despre emoțiile și muzica în cinema, filmul românesc, cinematografiile est-europene, estetica dramelor mute, europenii în cinematografia hollywoodiană, filmele lui Michelangelo Antonioni.
De 20 de ani coordonează colecția bilingvă “Repenser le cinema“, publicată de PIE Peter Lang.
Apărută la editura universitară britanică Wallflower Press (incorporată din 2011 în Columbia University Press), Contemporary Romanian Cinema: The History of an Unexpected Miracle este o introducere în filmul românesc de ieri (primele aproximativ o sută de pagini) și de azi (restul de încă o sută și ceva), scrisă de autoare de origine română emigrată în Belgia din 1984, în prezent profesoară de Film Studies la Université Libre de Bruxelles), pentru un public internațional (anglofon) mai degrabă cinefil decât academic.
„Când am început să lucrez la carte, am realizat că România era percepută ca o gaură neagră pe harta cinematografiei. Şi mi-a fost foarte greu să-i conving pe oameni că, dincolo de Noul Val, s-au făcut foarte multe filme de gen, că au existat autori importanţi şi înainte. Am realizat apoi că România a fost un satelit foarte diferit al URSS. Era diferit pentru că regimul comunist a decis că vrea să facă propriul său cinema, cu propriile lui reguli şi propriile lui scenarii. Foarte puţini ştiu că România şi-a creat un mic Hollywood, iar western-urile proiectate aici demonstrează asta. Existau musicaluri, filme pentru copii, filme de aventuri”, a detaliat Dominique Nasta.