Românii au călătorit în aproape toată lumea în această vară și au cheltuit sute de milioane de euro în Grecia, Italia, Marea Britanie, Germania sau Spania.
Conform specialiștilor, cheltuielile în străinătate au crescut de 10 ori față de 2020.
Sezonul estival 2023 anunță record după record, pentru Revolut, în condițiile în care de la 1 mai până la 20 august, clienții români au utilizat serviciile sale în peste 220 de țări și teritorii. Suma totală cheltuită a crescut cu 63% în 2023 față de 2022 și de 10 ori față de anul 2020, depășind 340 milioane euro.”, arată datele Revolut.
Suma medie cheltuită de un client Revolut din România care a petrecut vacanța de vară în străinătate a fost de 534 euro, reprezentând valoarea medie a tuturor plăților efectuate cu cardul Revolut către comercianți înregistrați în alte țări.
În perioada de vârf a sezonului estival (jumătatea lunii august) aeroporturile și punctele de trecere ale frontierei au fost luate cu asalt, deși aglomerația (23%) și grevele din transporturi (20%) păreau a fi, potrivit unui studiu Dynata, principalele motive de enervare pentru turiștii români, atunci când călătoresc în străinătate.
Destinațiile turistice unde turiștii români au cheltuit cel mai mult au fost: Grecia (aproape 42 milioane euro), Italia (35 milioane euro), Marea Britanie (30 milioane euro), Germania (25 milioane euro), Spania (23 milioane euro). Top 10 este completat de Franța, Bulgaria, Olanda, Turcia, Ungaria.
De altfel, potrivit aceluiași studiu menționat anterior, la începutul anului, respondenții români indicau printre destinațiile considerate ca fiind cea mai bună alegere sub raportul calitate/preț: Grecia (12%), Turcia (7%), Germania și Egipt (6%).
În ceea ce privește numărul de turiști români utilizatori de Revolut care au ales să petreacă vacanțele în străinătate, conform datelor analizate de banca digitală, topul a fost următorul: Bulgaria (151.000 turiști), Grecia (123.000 turiști), Ungaria (106.000 turiști), Italia (97.000 turiști), Germania (88.000). Următoarele cinci destinații din top au fost: Marea Britanie, Franța, Spania, Austria, Turcia.
Cea mai mare sumă medie per utilizator cheltuită în perioada indicată a fost înregistrată în Vanuatu (1.765 euro), Insulele Cook (1.638 euro), Guyana Franceză (1.290 euro), Caraibele Olandeze (1.026 euro), Slovenia (1.007 euro). Dacă ne uităm la top 5 destinații după numărul de turiști, suma medie cheltuită per client, în Bulgaria, a fost de 131 euro, în Grecia de 338 euro, în Ungaria, 127 euro.
În timpul vacanțelor, românii sunt atrași în principal de descoperirea peisajelor și a atracțiilor turistice locale (67%), pe locul al doilea (52%) gastronomia specifică acelui loc, pe locul al treilea (45%) tradițiile și evenimentele cu specific local precum carnavalurile, festivalurile sau sărbătorile locale.
Turiștilor români le mai plac și călătoriile în parcuri și rezervații naturale (38%), vizitele în muzee și galerii de artă (35%) sau să cumpere suveniruri și obiecte artizanale de la meșteri locali.
Festivalurile de muzică reprezintă una dintre oportunitățile de promovare a turismului local în rândul Generației Z și a Milenialilor.
Dintr-o analiză bazată pe datele interne ale Revolut, în care au fost luate în calcul plățile realizate de clienții băncii digitale din alte țări în România, turiști din peste 47 de țări au vizitat țara noastră, în timpul festivalurilor Saga (22-26 iunie 2023), Neversea (5-10 iulie 2023), Electric Castle (18-25 iulie 2023), Untold (2-7 august 2023).
Comparativ cu 2022, a crescut atât numărul turiștilor străini, cât și cel al țărilor de unde au provenit aceștia (maximum 32 de țări, în Cluj-Napoca, în timpul Untold, în 2022).
Un turist străin care a vizitat România în perioadele menționate a cheltuit, în medie, 82 de euro în restaurante, la shopping, pentru a plăti transportul local sau pentru divertisment, iar suma medie per tranzacție a fost de 25 de euro.
Cele mai mari sume cheltuite au fost înregistrate pentru segmentul de vârstă 25-34 de ani, urmat de 35-44 de ani și 18-24 de ani.
Doar pentru cinci tipuri de bugete (divertisment, shopping, servicii de alimentație publică și restaurante, transport și turism), cele trei generații de turiști străini au realizat plăți către comercianți români în valoare de peste 1,7 milioane euro, în perioadele indicate.