Numite uneori „vacanțe misterioase”, călătoriile surpriză sunt exact așa cum sunt. În loc să vă planificați singuri călătoria, agențiile de turism se ocupă de luarea deciziilor, de rezervări și de planificare în locul dumneavoastră, și apoi vă surprind cu destinația odată ce ajungeți la aeroport.
Un sondaj recent a arătat că mai mult de jumătate dintre călători și-ar face bagajele, s-ar îndrepta spre aeroport și s-ar zbura spre o destinație necunoscută. Dar de ce?
Booking.com a intervievat recent 27.000 de călători din 33 de țări pentru a declara cele șapte previziuni de călătorie pentru 2024. Având în vedere că 52% dintre cei intervievați au declarat că sunt „dornici să rezerve o călătorie în care totul, până la destinație, este necunoscut până la sosire”, compania prezice că 2024 va fi anul vacanțelor surpriză.
„A intra în 2024 cu un plan de a nu planifica contravine rutinei noastre zilnice adesea rigide și puternic planificate. Pentru mulți, spontaneitatea de a pleca spre o destinație necunoscută este destul de palpitantă și totul se rezumă la o nouă experiență și la un nou mod de a călători”, a declarat Ryan Pearson, manager regional pentru Marea Britanie și Irlanda al Booking.com. .”
În ultimul deceniu, au apărut din ce în ce mai multe companii care organizează astfel de călătorii. Întotdeauna s-a părut că planificarea unei vacanțe făcea parte din entuziasmul călătoriilor, dar poate că elementul de mister îi tentează pe turiști să caute un nou mod de a vedea lumea.
Iată cum funcționează în general: În primul rând, alegeți un pachet de prețuri în funcție de distanța pe care doriți să o parcurgeți și de numărul de zile în care doriți să călătoriți. Apoi, completați un chestionar care enumeră lucruri precum călătoriile anterioare, interesele, înclinațiile de călătorie, problemele de mobilitate și restricțiile alimentare.
Cu aproximativ o săptămână înainte de plecare, primiți un e-mail cu indicii enigmatice despre locul în care vă îndreptați – cum ar fi prognoza meteo – astfel încât să știți ce să împachetați și în ce zi și la ce oră ar trebui să ajungeți la aeroport.
Apoi, cu câteva zile înainte de plecare, veți primi prin poștă o scrisoare care conține două lucruri: un plic mai mic și o scrisoare în care vi se spune explicit să nu deschideți cel de-al doilea plic până când nu ajungeți la aeroport. Asta pentru că al doilea plic conține destinația surpriză, plus un itinerar care include rezervări la restaurant și sugestii pentru muzee, drumeții și alte atracții.
Operatorul de turism Black Tomato oferă o varietate de călătorii planificate pentru clienți. Dar, în 2017, au început să ofere călătorii misterioase „Get Lost”. Călătorii pot alege între deșert, junglă și munte, iar destinația lor este dezvăluită la aeroport, fără a da alte detalii. „Am vrut să creăm o excursie în care clientul să trăiască momentul în timp ce călătorește”, a declarat co-fondatorul Tom Marchant.
Fiind vorba de călătorii, uneori se pot întâmpla lucruri neașteptate. Marchant a trimis câțiva clienți într-o drumeție de mai multe zile în Munții Atlas din Maroc. Aveau coordonatele lor și un telefon prin satelit, iar Black Tomato le pregătise o masă somptuoasă la locul de campare din acea seară.
Dar călătorii au dat peste un trib de beduini nomazi, cu care au ajuns să stea de vorbă timp de câteva ore și au avut parte de o experiență extraordinară. „Au crezut că am aranjat asta pentru ei, dar a fost doar lumea reală care se întâmpla”, declarat Tom Marchant, co-fondatorul Black Tomato.
Brown & Hudson, o agenție de turism cu sediul la Londra, duce ideea călătoriilor surpriză chiar mai departe. „Făceam un brainstorming și ne-am gândit: poate că oamenii călătoresc nu pentru a bifa lucruri de pe o listă, ci pentru a rezolva o anumită problemă sau o problemă pe care o au”, a declarat Philip Brown, fondatorul companiei.
„Dacă acea problemă este punctul central al călătoriei, trebuie să știe de fapt unde merg? Dacă este vorba de a deveni mai puțin anxios sau de a fi mai conectat cu oamenii, atunci vrem ca oamenii să se concentreze pe asta”. Potrivit lui Brown, dacă turiștii își cunosc destinația, aceasta ar putea deveni o distragere a atenției de la obiectivul călătoriei în sine.
În călătoriile surpriză ale Brown & Hudson (denumite „Călătorii fără destinație”), aceștia organizează surprize pe parcurs. Totul începe cu completarea de către călători a unui profil de 20 de pagini ale cărui întrebări au fost co-create de un psiholog.
„Surpriza cauzează foarte scurte crize cerebrale care te obligă să te hiperconcentrezi asupra a ceea ce se întâmplă și apoi intervine un grad de curiozitate”, a spus Brown.
Dar, deși ar putea fi tentant să punem creșterea numărului de călătorii surpriză pe seama tehnologiei și a zborurilor low-cost, potrivit oamenilor care organizează aceste călătorii, acest lucru este mai mult decât atât.
Emily Thomas, autoarea cărții The Meaning of Travel: Philosophers Abroad, este de acord că elementul surpriză este un factor important în atractivitatea acestor călătorii, dar ea îl aseamănă cu ceva mai profund.
„Procesele de călătorie – fie că este vorba de avion, tren sau mașină – și destinațiile sale se simt din ce în ce mai omogenizate în zilele noastre. Este dificil să mergi undeva fără un McDonalds, ca să nu mai vorbim de sute de recenzii pe TripAdvisor. Cel puțin în cazul unei călătorii surpriză, este garantată o oarecare neașteptare”, a spus autoarea cărții, potrivit BBC.