BUSINESS

Nu primești bon fiscal, nu plătești! Obligații pentru comercianți

Nu primești bon fiscal nu plătești Obligații pentru comercianți
Sursă foto: Pixabay

Clienții care nu primesc bon fiscal, nu sunt obligați să plătească pentru produsul achiziționat. Legea prevede o serie de obligații pentru comercianți, dar și pentru cumpărători.

Nu primești bon fiscal, nu plătești!

Bonul fiscal este documentul care confirmă tranzacția efectuată între un operator economic și un consumator. Neemiterea sa de către comerciant poate avea consecințe atât pentru el, cât și pentru client.

Potrivit OUG 28/1999, emiterea bonului fiscal și înmânarea sa către client sunt obligatorii. Conform acesteia, nerespectarea acestei prevederi dă dreptul clientului să nu mai plătească produsul sau serviciul pentru care obligativitatea nu a fost respectată: ”în cazul în care operatorii economici (…) refuză emiterea și înmânarea bonului fiscal clientului, (…) acesta din urmă are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia”.

Bonul fiscal trebuie să conțină informații precum denumirea și codul de identificare fiscală al societății emitente, adresa la care este instalată casa de marcat electronică, data, ora și numărul tranzacției efectuate, denumirea fiecărui serviciu sau bun achiziționat, prețul unitar și total, cantitatea și valoarea pentru fiecare poziție în parte, valorile individuale și totale, inclusiv a taxei pe valoare adăugată, cu precizarea cotelor distincte.

Dacă nu primești un bon fiscal pentru produsele și serviciile plătite, există câteva consecințe posibile, pentru ambii participanți la actul de comerț respectiv.

Pentru client, prima consecință este aceea că, neprimind bon fiscal, acesta nu va avea o dovadă a tranzacției. Acest lucru poate îngreuna returnarea sau schimbarea produselor. Evident, dacă va avea o problemă ulterioară cu produsul sau serviciul, rezolvarea acesteia va fi foarte dificilă fără un bon fiscal.

Alimente și băuturi mai scumpe
Sursă foto: Facebook/ANAF

Amenzi pentru încălcarea legii

Pentru comerciant, consecințele sunt mult mai neplăcute. Nerespectarea legislației referitoare la emiterea acestui tip de documente constituie contravenții ce sunt sancționate cu amenzi.

Prin urmare, neemiterea de bon fiscal pentru toate serviciile prestate sau bunurile livrate, emiterea bonului fiscal, dar cu o valoare inferioară față de tranzacția reală, emiterea de bon fiscal cu date eronate sau chiar cu date lipsă potrivit reglementărilor în vigoare, neînmânarea bonului fiscal către client în urma realizării tranzacției sunt contravenții care sunt sancționate în funcție de gravitatea contravenției, putându-se acorda un avertisment sau chiar amendă de până la 20.000 de lei.

Mai mult decât atât, începând de la 1 martie 2015, comercianții sunt obligați să atenționeze clienții că pot pleca fără să plătească, dacă nu primesc bon fiscal. Deci, dacă nu primiți un bon fiscal, aveți dreptul să refuzați să plătiți pentru produsele sau serviciile respective.

Pe lângă consecințele directe, legate de nerespectarea obligației de a emite și înmâna clienților bonul fiscal, comercianții riscă și intrarea sub incidența prevederilor Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Aceasta, pentru că neemiterea bonului fiscal generează existența unor sume pentru care nu au justificare, conform Avocatnet.ro.

Astfel, dacă suma nejustificată rezultată din contravenție este între 1.000 și 3% din valoarea totală a bunurilor livrate, înregistrată de aparatul de marcat electronic fiscal, amenda este de 15.000 de lei.

Dacă suma nejustificată rezultată din contravenție este între 300 și 1.000 lei, dar mai mică de 3% din valoarea totală a bunurilor livrate, înregistrată de aparatul de marcat electronic fiscal, amenda este de 6.000 de lei.

De asemenea, dacă suma nejustificată rezultată din contravenție este de până la 300 de lei, dar mai mare de 3% din valoarea totală a bunurilor livrate, înregistrată de aparatul de marcat electronic fiscal, amenda este de 5.000 de lei.

Elena Șerban nu s-ar vedea făcând altceva decât presă. După ce a studiat Mass Media și Publicitate la SNSPA, a mers direct către televiziune în 2003. A fost, pe rând, reporter, redactor, productor ... vezi toate articolele