Scumpirea alimentelor, lipsa forţei de muncă, dar şi majorarea salariilor generează așa-numita „inflaţea tranzitorie” care tinde să crească preţurile mâncării livrate la domiciliu, afirmă Bogdan Maioreanu, analist în domeniul serviciilor financiare şi al investiţiilor la eToro, platforma de investiţii cu active multiple.
„O seară liniştită acasă cu mâncare la comandă şi un film pe Netflix este o imagine normală pentru mulţi dintre noi, dar „inflaţia tranzitorie” loveşte şi această formă mai ieftină de divertisment. De la filme şi programe de divertisment, până la ingredientele pentru mâncare, la combustibilul necesar livrării sau la salariile celor care lucrează pentru a vă pregăti comanda, preţurile sunt în creştere, iar pandemia complică lucrurile şi mai mult. Este vorba de un trend global”, notează specialistul, într-un comentariu transmis agerpres.ro.
Analiza eToro citează datele Institutului Naţional de Statistică (INS), potrivi cărora, în țara noastră, preţurile alimentelor au crescut cu 4,26%, în septembrie 2021, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2020. De asemenea, rata şomajului a crescut, ajungând la 5,2%, în august, de la 5% în iunie, minimul ultimelor 12 luni.
Asta în contextul în care a existat o scădere abruptă a participării forţei de muncă de la 69,5% din populaţie, în septembrie 2020, la 66,3%, în iulie anul acesta.
Potrivit sursei citate, această tendinţă se regăseşte şi în SUA, unde inflaţia a urcat, în septembrie, la 5,4%.
„Toate produsele alimentare s-au scumpit, cea mai mare creştere fiind la carne, păsări, peşte şi ouă, care au crescut cu 10,5%, în condiţiile în care preţul pentru carnea de vită a crescut cu 17,6% în decursul anului. Cea mai mică creştere a fost înregistrată la produsele lactate şi produsele conexe, ale căror preţuri au crescut cu doar 0,6% în ultimele 12 luni. Tot în ultimele 12 luni, preţul alimentelor consumate în afara casei a crescut cu 4,7%. Dar creşterea preţurilor din ultima vreme este alimentată nu doar de mărfuri, ci şi de lipsa forţei de muncă şi de creşterea salariilor. Piaţa muncii din SUA îşi arată incapacitatea de a readuce oamenii la muncă după pandemie, 5 milioane de persoane lipsind încă de pe piaţa forţei de muncă dacă ne raportăm la 2019”, mai spune Maioreanu.
La rândul său,, Rich Allison, CEO-ul Domino’s Pizza, afirmă că, ulterior crizei survenite pe fondul pandemiei, compania sa „s-a lovit de provocări tot mai mari în ceea ce priveşte personalul din întreaga ţară, ceea ce a dus la reducerea orelor de funcţionare şi la probleme de furnizare a serviciilor într-un număr de magazine din reţea”.
Domino’s (DPZ) a înregistrat, în SUA, în trimestrul al treilea, o scădere a vânzărilor de 1,9%, faţă de creşterea de 1,7%, pe care o aştepta piaţa. În schimb, venitul net a crescut cu 21,5%, în trimestrul III, în special pe fondul veniturilor mai mari din operaţiuni, rezultate din venituri mai mari din francize globale, inclusiv cele din Europa.
Analistul eToro evidenţiază că îngrijorări legate de creşterea preţurilor la produsele alimentare se manifestă şi în Marea Britanie, care, din cauza pandemiei şi a Brexitului, se confruntă cu o lipsă acută de camionagii, măcelari şi lucrători în depozite sau în ferme.
„Se pare că majorarea preţurilor la alimente este un eveniment global cu care ne vom confrunta mai mult timp. Dar ce se întâmplă cu Netflix (NFLX)? Există analişti care prezic că, încet-încet, pe măsură ce conţinutul creşte, vor creşte şi preţurile abonamentelor. Am văzut deja această creştere de un dolar la începutul anului în SUA, în ultimul trimestru în Brazilia şi ieri în Singapore. Iar Netflix nu obişnuieşte să crească preţurile într-o singură zonă geografică. În ultimul trimestru, Netflix a adăugat un număr net de 4,38 milioane de abonaţi la nivel global – mai mult decât aşteptările analiştilor, care estimau 3,5 milioane. Acest total este în creştere de la 2,2 milioane în urmă cu un an. De asemenea, firma a atins aşteptările analiştilor privind veniturile”, arată Bogdan Maioreanu.