Sfânta Lumină de Paște. Aprinderea luminii sfinte este considerată cea mai veche minune a lumii creștine. Documentată cu consecvență încă din anul 1106 a ajuns astăzi să fie transmisă în direct de televiziunile din țările cu populație majoritară de credință ortodoxă.
UPDATE: Aeronava cu care a fost adusă Lumina Sfântă a aterizat pe Aeroportul Otopeni după ora 18.00. De la Bucureşti, aceasta va fi preluată de preoţi şi distribuită prin centrele eparhiale la toate parohiile din România şi Republica Moldova.
Potrivit Basilica, Lumina Sfântă a fost primită la Mormântul Domnului din Ierusalim sâmbătă la ora 14:13. De la Mormântul Domnului, Reprezentantul Patriarhiei Române, Arhimandritul Teofil Anăstăsoaie, merge direct la Aeroportul din Tel Aviv pentru a transporta candela cu Lumina Sfântă spre Bucureşti.
Această lumină va fi distribuită prin centrele eparhiale la toate parohiile din România şi Republica Moldova.
Ceremonia primirii Sfintei Lumini a fost oficiată oficiată începând cu ora 13:00 de Preafericitul Părinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului.
Înăuntrul Mormântului propriu-zis, patriarhul citeşte în genunchi rugăciunea specială şi îl roagă pe Iisus Hristos să dăruiască Lumina ca binecuvântare şi sfinţire pentru oameni. Apoi, în urma rugăciunii, lumina sfântă se arată şi se răspândeşte în Biserică.
În acelaşi timp aprinde şi candela ”neadormită” dinăuntrul Mormântului. Ceremonia se încheie cu ieşirea Patriarhului şi împărţirea flăcării sfinte credincioşilor.
Sfânta Lumină va fi adusă de la Ierusalim, în seara zilei de sâmbătă, 4 mai, de părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, Superiorul Aşezămintelor Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, şi va fi oferită delegaţilor eparhiilor Patriarhiei Române prezenţi la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”.
Ulterior, centrele eparhiale, prin protopopiate, vor distribui Lumina Sfântă fiecărei parohii din cadrul lor. Lumina Sfântă va fi dusă, prin intermediul unui delegat al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, de la Bucureşti la Chişinău, unde va fi oferită parohiilor din Mitropolia Basarabiei.
În aceeaşi seară, în jurul orei 19.00, Sfânta Lumină va fi primită la Catedrala Patriarhală de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Arhiepiscopul Tomisului a anunţat că şi în acest an va veni cu Lumina Sfântă de pe mare şi o va aduce în Parcul Catedralei pentru a fi împărţită credincioşilor
Arhiepiscopul Tomisului, Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, a anunţat că şi în acest an va veni cu Lumina Sfântă de pe mare, iar apoi va porni într-o procesiune până în Parcul Catedralei unde va fi împărţită credincioşilor.
”În fiecare an, Învierea Domnului este ca o sărbătoare nouă pentru că sărbătorile înnoiesc firea noastră, starea noastră de spirit. Fără sărbători noi ne-am învechi. Şi anul acesta ne vine Lumina de la Ierusalim. Va fi adusă şi aici, în fiecare eparhie. Şi, iată, noi vom veni cu Lumina pe mare, ca în fiecare an din ultimii ani, şi o vom aduce în Parcul Catedralei şi acolo vom împărţi Lumina astfel încât atunci când vom da binecuvântarea pentru slujba Învierii de dimineaţă va fi ora 12 noaptea sau ora 00.00, atunci vom începe propriu-zis cântarea Hristos a Înviat!”, a transmis Arhiepiscopul Tomisului.
De mai bine de 1000 de ani s-a încercat demontarea minunii și necredincioșii au încercat să o demonstreze ca fiind neadevărată, dar tot ce au au reușit a fost să arate lumii adevărul ei.
Mărturii despre aprinderea minunată a lumânărilor sunt mii și se întind de-a lungul timpului.
Pentru cei care nu cred în minuni, faptul că de-a lungul timpului au dat mărturie despre minune mulți necreștini, asta nu are nici o importanță pentru ei “trebuie să existe o explicație”. Iar internetul abundă de astfel de explicații, mai mult sau mai puțin sofisticate, mai mult sau mai puțin credibile.
În contemporaneitate, Sfântul Mormânt este verificat de un arab, de un turc și de un reprezentant oficial al statului Israel, care controlează minuțios toate obiectele pentru identificarea unei potențiale surse de foc, apoi verifică lespedea după care se sting toate luminile și se pecetluiește ușa și se sigilează. Gardieni evrei, special instruiți, rămân să păzească locul.
Pentru creștini adevărul este de netăgăduit, în acea biserică ridicată în dreptul sfântului mormânt, an de an, de aproape 1000 de ani are loc un miracol, un miracol care a ajuns să fie transmis în direct la tv de către numeroase televiziuni.
Patriarhul Ierusalimului, percheziționat bine, și înveșmântat numai în stihar, veșmânt liturgic care simbolizează giulgiu în care Iisus a fost așezat în mormânt, intră în paraclis, singur, restul oamenilor oprindu-se la ușă.
Ajuns înaintea mormântului, patriarhul îngenunchează și începe să spună tainicele rugăciuni. Unii pelerini au povesti că înainte de sosirea luminii au simțit o adiere ușoară, alții că au văzut scântei.
Patriarhii spun, de 100 de ani, că lumina apare albăstruie ca picăturile pe piatra sfântă iar ei le adună cu mâna, fără să se ardă și le pun într-un potir special pregătit, apoi aprinde două buchete formate din 33 de lumânări. Apoi iese cu lumânările aprinse afară strigând “Veniți de luați lumină!”. Clopotele bat, toți cei prezenți își manifestă bucuria de a fi martori la minune.
După ce o împarte celor prezenți, membrii ai delegațiilor din țările creștin-ortodoxe, aceștia pleacă înapoi spre casă cu flacără sfântă.
Este apoi de datoria fiecărei parohii să se ocupe de distribuirea către toate parohiile naționale și apoi către fiecare biserică în parte. La miezul nopții, Lumina Sfântă este adusă în fața credincioșilor.
În România, lumina sfântă este adusă la București de la Ierusalim după o tradiție instituită de patriarhul Daniel din anul 2009.
La miezul nopții dacă ai luat lumină dar nu ai stat la slujbă până dimineață, trebuie să ții lumânare aprinsă până ajungi acasă și, după ce ți-ai făcut semnul crucii, o stingi de pragul de sus al ușii de la intrare.
Apoi poți ține lumânarea în casă iar când te afli în nevoie, când sănătatea sau bunăstarea îți sunt puse la încercare o poți aprinde pentru rugăciune.
Sărbătoarea Învierii este pentru creștinul ortodox dovada de netăgăduit a puterii dumnezeiești a Mântuitorului.
Dacă prin căderea în păcat a lui Adam omenirea a primit drept pedeapsă moartea, prin Învierea lui Iisus Hristos avem de a face cu biruința omului asupra morții.
De aceea praznicul Învierii Domnului este o sărbătoare a vieții, viața la care suntem chemați noi credincioșii, viața de după moartea cu trupul, viața de după învierea din moartea păcatului mărturisit și iertat.