#secretstory

Cum era transportul în comun în București în anii 70. ITB avea în exploatare peste 100 de trasee

Cum era transportul în comun în București în anii 70. ITB avea în exploatare peste 100 de trasee
Foto: Bucureștiulmeudrag

Cum era transportul în comun în București în anii 70. Întreprinderea de Transport Bucureşti – I.T.B. avea în exploatare peste 100 de trasee asigurate cu tramvaie, autobuze și cu troleibuze.

De regulă, traseele asigurate de tramvaie erau numerotate de la 1 la 30, cele cu autobuze de la 31 la 59 și peste 100, iar liniile de troleibuze erau numerotate de la 60 la 99.

Ca și la tramvaie, exista și o linie circulară, numerotată 33. Au existat și unele variante la traseele de bază, în special la autobuze, denumite popular …”barat”, astfel: 32/, 80/ etc.

După ora 24.00, circulau autobuze pe numeroase trasee de noapte numerotate cu literele alfabetului, de la A la U, dar și tramvaiele liniei circulare 26.

Cum era transportul în comun în București în anii 70. Autobuze cehești și românești

Deoarece în anii ´70 nu foarte mulți români dispuneau de autoturisme personale, ITB exploata și numeroase linii preorășenești care asigurau transportul în zonele de agrement în vogă la acea dată în împrejurimile Bucureștiului: Pădurea Băneasa și Grădina Zoologică, Ștrandul Cernica, etc.

Nu în ultimul rând trebuie amintit că ITB deținea și un parc important de taximetre și furgonete de marfă.

Specific transportului auto din acei ani erau autobuzele SKODA, fabricate în Cehoslovacia şi troleibuzele TV fabricate la uzinele Tudor Vladimirescu (ulterior Autobuzul) din Bucureşti.

Prețul tramvaiului varia în funcție de traseu

Tramvaiele pe 2 osii erau de trei tipuri: V 09 (Atel. STB 1927 cu echipament electric Thomson-Houston, Paris), V 56 (Atel. ITB 1956) şi V 58 (Atel. ITB 1958). Tramvaiele “moderne” erau cele pe 4 osii, denumite FESTIVAL (puse în serviciu cu ocazia Festivalului Tineretului din anul 1951), construite la Atelierele Centrale ITB şi apoi la Electroputere Craiova.

Preţul biletelor varia în funcţie de distanţa parcursă şi “clasa” tramvaiului: 30 şi 40 de bani la clasa I-a (vagonul motor), respectiv 25 şi 35 de bani la clasa a II-a (vagonul remorcă).

Până la introducerea sistemului cu autotaxare, biletele erau vândute de “taxatoare”. Majoritatea erau femei şi aveau rezervat un scaun amplasat imediat lângă uşa de urcare de la capătul din spate al vagonului. În faţa scaunului se afla o tejghea rabatabilă, cu un sertar cu câteva despărţituri pentru bani şi bilete.

Pe timp de iarna, cele mai bine încălzite erau tramvaiele pe 4 osii, care erau echipate cu rezistenţe amplasate sub scaune. Pe timp de vară, cel mai plăcut era însă în vagoanele pe 2 osii, la care se deschidea (culisa) complet primul geam pe partea dreaptă, în sensul de mers, scrie Bucurestiulmeudrag.

Micul Tatra

Un eveniment important în ceea ce priveşte transportul pe şine din Bucureşti l-a constituit achiziţionarea din Cehoslovacia de vagoane TATRA tip T4R.

Construite în baza unui proiect american, prezentau o particularitate nemaiîntâlnită până atunci în România: manipularea nu se făcea cu un controlor ci cu pedale, ca la automobile.

După anul 1973, nu au mai fost achiziţionate tramvaie din străinătate, parcul fiind înnoit prin construcţii noi de V3A şi V2A, respectiv prin modernizarea vechilor tramvaie “Festival”.

Karosa

Autobuzele SKODA 706 RTO, denumite și „Karosa”, erau vopsite în culorile clasice ale ITB, roșu-crem și erau utilizate pe toate liniile de autobuze.

Specific pentru ele era capota motorului, amplasată la interior în partea din fața a autobuzului. Acoperită (matlasată) cu un vinilin maroniu, în caz de aglomerație servea drept loc de șezut pentru copii. Pe timp de iarnă, o cărămidă pusă de șofer sub partea din față a capotei, asigura „încălzirea” suplimentară a acestuia și a călătorilor care se aflau în apropiere.

Cele mai bune locuri erau cele două scaune individuale amplasate în partea dreaptă a capotei motorului. A existat și o variantă articulată a acestui autobuz, realizată în Atelierele Centrale ITB.

Unul din traseele pe care erau folosite aceste autobuze a fost și linia 34, care asigura legatura între Calea Griviței (Clăbucet) – Piața Victoriei – Universitate – Piața Unirii – Piața Muncii. Prin anul 1971 – 2 sunt introduse pe traseul liniei 34 și 6 autobuze articulate noi, tip Ikarus 180, numerotate 1107 – 1112.

Autobuzele IKARUS și Roman

autobuz roman
Foto: Bucurestiumeudrag

Față de mohorâtele și lentele Skoda, autobuzele IKARUS avea iluminat fluorescent, scaune tapițate cu imitație de piele de culoare maroniu deschis (și încă acoperite cu o folie de plastic transparent pentru protecție).

Au urmat apot autobuzele simple Ikarus IK 4 (fabricate la Zemun, în fosta Iugoslavie), Ikarus 280 (simple și articulate). Autobuzele IK 4 erau celebre atât pentru „vioiciunea” lor la demaraj și pe traseu dar și datorită suspensiei extrem de dure, ambele osii fiind echipate cu arcuri în foi.

Cele mai confortabile autobuze ale ITB la mijlocul anilor ‘70 au fost însă cele produse la Uzina „Autobuzul din București, sub licența MAN, denumite ROMAN 112. Suspensia era pe perne de aer, scaunele tapisate și foarte confortabile, totul completat de un interior și o vopsire exterioară extrem de plăcute ochiului.

La ITB au existat și autobuze cu cutie de viteze automată: Leyland Merkavim, produse în Israel în anii 1967-1969 (cutie de viteze semiautomată) și SKODA SM 11 (cutie de viteze hidramat).

[email protected] Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele
Parteneri
Horoscop 19 iunie 2024. Racii aplanează certurile cu partenerul, Leii primesc o veste bună
Horoscop 19 iunie 2024. Racii aplanează certurile cu partenerul, Leii primesc o veste bună
Locul din România care i-a fascinat pe toți turiștii. Este unic la noi în țară: “Nu am văzut niciodată așa ceva”
Locul din România care i-a fascinat pe toți turiștii. Este unic la noi în țară:...
Premierul Netanyahu şi-a dizolvat cabinetul de război
Premierul Netanyahu şi-a dizolvat cabinetul de război
Podul din România considerat ca fiind unul dintre cele mai frumoase din lume. Inginerul a stat sub el pentru a garanta că întreaga construcție e sigură
Podul din România considerat ca fiind unul dintre cele mai frumoase din lume. Inginerul a...
⚽IMAGINI BOMBĂ cu iubitele jucătorilor de la Națională! Cu cine se iubesc Dennis Man, Drăgușin sau Andrei Burcă. Nu s-au uitat la oricine. Una e avocată, alta e arhitectă ❤️💛💙
⚽IMAGINI BOMBĂ cu iubitele jucătorilor de la Națională! Cu cine se iubesc Dennis Man, Drăgușin...
Premoniţie incredibilă! El e omul de fotbal care a ghicit, în urmă cu 17 zile, scorul corect, România – Ucraina 3-0 în direct! Video
Premoniţie incredibilă! El e omul de fotbal care a ghicit, în urmă cu 17 zile,...
Un nou mare retailer intră pe piaţa din România şi se ia la
Un nou mare retailer intră pe piaţa din România şi se ia la "trântă" cu...
Povestea româncei care a luat un „maldăr de fier vechi plin cu pânze de păianjen
Povestea româncei care a luat un „maldăr de fier vechi plin cu pânze de păianjen"...
Cum arată Mircea Solcanu la mai bine de 10 ani de când s-a retras din televiziune
Cum arată Mircea Solcanu la mai bine de 10 ani de când s-a retras din...
S-a schimbat legea în România. Decizia istorică venită astăzi, 18 iunie. Are aceeași putere
S-a schimbat legea în România. Decizia istorică venită astăzi, 18 iunie. Are aceeași putere
Taylor Swift, detronată. Ed Sheeran a depășit-o net
Taylor Swift, detronată. Ed Sheeran a depășit-o net
Putin adună provizii imense de hrană într-un buncăr high-tech, în eventualitatea unui război nuclear. Unde se află adăpostul preşedintelui rus
Putin adună provizii imense de hrană într-un buncăr high-tech, în eventualitatea unui război nuclear. Unde...
Dezvăluire. Cum au ajuns Temu şi Shein, două platforme din China, „să încarce“ maşinile curierilor români: unu din zece colete livrate zilnic vine de pe aceste platforme. Suma medie pe o comandă este de 20-30 de euro, vânzările pot ajunge la 600 mil. euro într-un an
Dezvăluire. Cum au ajuns Temu şi Shein, două platforme din China, „să încarce“ maşinile curierilor...
Atenţie ce faceţi în timpul programului, companiile urmăresc fiecare mişcare: O mare bancă a concediat pe bandă pentru că angajaţii simulau că scriau la tastatură când lucrau hibrid
Atenţie ce faceţi în timpul programului, companiile urmăresc fiecare mişcare: O mare bancă a concediat...
Fără vize în SUA. Știrea momentului despre Visa Waiver vine de la Washington
Fără vize în SUA. Știrea momentului despre Visa Waiver vine de la Washington
Top 3 țări cu cei mai proști locuitori. Îi trimiți după apă, vin cu pâine! Pe ce loc sunt românii?
Top 3 țări cu cei mai proști locuitori. Îi trimiți după apă, vin cu pâine!...
Alertă de COD ROȘU!
Alertă de COD ROȘU!
INCREDIBIL! Cum arată Andreea Bănică fără strop de machiaj FOTO
INCREDIBIL! Cum arată Andreea Bănică fără strop de machiaj FOTO