Reapare taxa de poluare în România, suspendată acum 7 ani. În trecut au fost două astfel de taxe obligatorii, care au fost considerate neconstituționale, mulți români reușind, în cele din urmă, să își recupereze banii.
Acum, după șapte ani de la suspendare, există posibilitatea să fie introdusă o nouă taxă care ar avea menirea de a descuraja importul și deținerea autoturismelor vechi.
Raportul prezentat de Banca Mondială privind decarbonizarea economiei românești, are ca recomandare, în ceea ce privește sectorul auto, introducerea unei taxe de poluare, potrivit Antena 3.
În trecut, a mai existat această taxă de poluare, de la taxa de primă înmatriculare, care a apărut la 1 ianuarie 2007, apoi taxa de mediu sau timbrul de mediu, până în februarie 2017, când această taxă a fost retrasă.
La vremea respectivă, taxa era calculată ținând cont de mai mulți parametri:
Potrivit Băncii Mondiale, până în anul 2030, România își va reduce cu 55% emisiile de carbon față de anul 1990, scrie observatornews.ro.
Țara noastră a demarat eforturi pentru decarbonizarea sectorului transporturilor, însă investiţiile actuale şi politicile sunt limitate. Sunt șanse mici ca obiectivul climatic pentru 2050 să fie atins, dacă autoritățile nu vor lua măsuri.
Printre alte acţiuni suplimentare recomandate se numără taxarea diferită a vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, vizând şi importurile de second-hand.
Emisiile totale de gaze cu efect de seră (GES) au scăzut în România în ultimii ani, emisiile din transporturi au crescut. În 2019, emisiile din transporturi erau cu 50% mai mari decât în 2005 şi reprezentau 17% din emisiile totale de GES ale României. Banca Mondială a declarat că taxa de poluare este singura soluție.